alexandraidamariabergman

För det är ingen vanlig dag..

Kategori: Mitt liv !

För att det är ingen vanlig dag, utan Alexandras födelsedag. Hurra! Hurra! hurra!
Jag fyller 21år idag.
Och i mitten av perioden som jag var som sjukast, så trodde jag inte att jag skulle få fylla 21.
Men nu e dagen här och allt ser bra ut. Än så länge iaf och vi ska hoppas att de ska vara så.

Sov i Sthlm från igår till idag. Vi var ut och firade mig igår. Var på en ganska mysig grekisk restaurang tillsammans med mamma och julle. Novalie var självklart med, fast hon sov. 
Åt fyra olika köttspett m pommes och beasås, jätte gott men vilka portioner. Man ska ha stor magsäck för att få i sig allt.. Jag och mamma tog en varsin cider till maten, kände faktiskt inte av ngt, vilket jag trodde..
Tack för middagen, jag Älskar er <3

Idag packade vi in oss i bilen på förmiddagen och åkte tillbaka till Uppsala. Mådde inte så bra idag, kände av feber och jag fick värmevallningar i ansiktet och på kroppen. Slutade med kortiosonen i förrgår, men skulle tydligen fortsätta att ta den medicinen men senare trappa ner. Så det var därför jag inte mådde så bra. Och man fick sen svar på varför man blir så.  
--->   Då vi åkte i bilen påväg till uppsala så ringde telefonen, då var det läkaren från hud. De hade fått provsvaret från hudbiten de tog från bröstkorgen. Jag hade GVH som de "bedömde via att titta på min kropp".

LITE SNABB INFORMATION om GVH!
Om man får stamceller från en annan person får man också ett nytt immunförsvar. Risken med denna typ av transplantation är att det nya immunförsvaret kan uppfatta kroppen som främmande och angriper till exempel huden, lungorna, levern och tarmen. Immunförsvarets reaktion kallas GVH, graft versus host.

Det nya immunförsvaret kan också angripa de cancerceller som finns kvar i kroppen och då alltså bekämpa sjukdomen. Om man har till exempel leukemi och genomgår en stamcellstransplantation, har immunförsvarets reaktion positiva effekter eftersom den ökar sannolikheten att de cancerceller som finns kvar i kroppen dör.

Immunförsvaret kan reagera i ett tidigt skede, inom några månader efter transplantationen. Reaktionen kan också komma lite senare, oftast mer än tre månader efter transplantationen. För att lindra GVH-reaktionen får man immunhämmande mediciner.

Om immunförsvaret reagerar i ett tidigt skede brukar symtomen börja med hudutslag i handflatorna, på fotsulorna och i ansiktet. Ibland kan utslagen finnas på hela kroppen och då kan också levern och tarm påverkas. Man kan gå ner i vikt, eller få diarré och klåda. Behandlingen består av olika sorters immunhämmande mediciner med bland annat kortison.

Prästen Bertil ringde oxå idag och ville kolla hur det var med mig och om provsvaren hade kommit. En mkt trevlig man, som visar att han finns där och lyssnar. 
Och sen har väl fler ringt, eftersom man fyller år!! Som farmor, Linda, systrarna, morfar och en massa fina sms från kompisar och bekanta! Tack så mkt! <3

Har precis ätit god middag med min mamma och så tog vi ett varsitt glas vitt vin. Maten var godare än vinet, tur de iaf ;) Ikväll blire mys, och kanske se en film. 
För imorgon blire läkarbesök och kontroll och sen hemfärd. 
Ska hämta min hund Timo hos min syster och sen vänta in min man !! <3

Älskar er <3

 

Kommentarer

  • anonym säger:

    Grattis ! Va roligt att du har fått fira din födelsedag utanför sjukhuset och med god mat. Hoppas det fortsätter att gå åt rätt håll så du får vara hemma lite längre perioder och får börja "leva" igen. Sköt om dig, lägg din energi på att bli frisk och spill den inte på de som inte är värda den.

    Svar: ja det var en alldeles perfekt födelsedag. Hade inte förväntat mig de, eftersom man aldrig vet vad som kan hända. Kuratorn har sagt, rensa ut onödiga saker i ditt liv, och jag håller på för fullt ;)
    Kram
    Alexandra Bergman

    2012-08-29 | 21:59:16
  • Heidi Pedersen säger:

    GRATTIS I EFTERSKOTT PÅ DIN 21-ÅRSDAG!!!!
    Vad kul att få fira den ute på restaurang i stället för i en sjukhussal....
    Lycka till hos läkaren i dag och ha det så härligt framöver med ditt tillfrisknande....
    Kramar till Er Alla!!!

    Svar: Tack Heidi !! :)
    Alexandra Bergman

    2012-08-30 | 11:08:49

Kommentera inlägget här: